Het is zaak dat men ten alle tijden rekening houdt met andere weggebruikers en verantwoord aan een rit of evenement deelneemt. Dit heeft te maken met je rijgedrag en je sociale gedrag. Houd je aan de verkeersregels.Het gebruik van alcoholische dranken is vóór, tijdens en na de rit (onderweg naar huis) niet toegestaan. Ook geldt dit voor medicijnen en/of stimulerende middelen, die het rijgedrag kunnen beïnvloeden.
Voordat je gaat deelnemen aan een toerrit moet je zeker zijn van een betrouwbare motor en een volle tank hebben en op tijd bij de startplaats verschijnen. Iedere bestuurder die deelneemt aan een toerrit en/of evenement dient te beschikken over een geldig rijbewijs en de bestuurder moet minimaal W.A. verzekerd zijn. Als er een duopassagier meegaat dient hiervoor ook een opzittende verzekering te zijn afgesloten. Een extra pech verzekering(zoals ANWB-pechhulp) wordt sterk aanbevolen
Informeer waar de groep gaat stoppen om bijv. te tanken, of een bakkie te drinken. Als je elkaar kwijt raakt, kan je toch doorgaan naar dat punt.Informeer wie de route mee heeft op z'n navigator.
Met een groep rijden wij baksteensgewijs. Hierdoor heb je meer zicht en meer ruimte om te reageren (remmen) als het nodig is. Houd evengoed voldoende afstand! De toerleider bepaalt zijn plaats in de te volgen rijstrook. In principe rijdt hij links voorop op wegen met gescheiden rijbanen en rechts voorop op tweebaanswegen, dit omwille van de betere zichtbaarheid voor tegenliggers (Als er gestopt wordt moet je normaal aansluiten, twee aan twee). Iedereen heeft een vaste positie in de groep, op deze manier weet een ieder wie er vóór en achter hem of haar rijdt. Er wordt niet onnodig ingehaald binnen de groep. Alleen om de voorrijder te informeren (sanitaire stop, tanken, pech, enz.) haal je in en geef je aan dat je wilt stoppen.
Als er rijd(st)ers zijn die (bij een groep van 4 motoren of meer):
* niet veel ervaring hebben in het rijden met een groep
* een duopassagier mee hebben
* niet zo'n snelle motor hebben (i.v.m. het vermogen)
* niet zo snel durven te rijden,of niet zo snel willen rijden.
Geef dat dan aan bij de voorrijder en ga voorin de groep rijden want de achterste motoren moeten er soms wel eens hard aan trekken om bij te blijven (na inhalen, stoplichten, rotondes, enz., enz.).
Het is zaak om tijdens het rijden regelmatig in je spiegels te kijken om te zien of de rest van de groep volgt. Is dit niet het geval dan moet de laatste van de groep bij de eerstvolgende afslag, kruising of richtingsverandering op een zichtbare veilige plaats stoppen. Je blijft daar dan wachten tot de achterblijvers er weer zijn, of de groep voor je is teruggekeerd. Dan kun je verder want jouw voorganger doet het zelfde.
ATTENTIE: "ZOLANG WE RECHTDOOR GAAN HOEF JE NIET TE STOPPEN EN/OF TE WACHTEN".
Let op bij het vertrek wie er achter je rijdt en weet wie de achterste rijd(st)er is. Als je die ziet weet je dat de ploeg compleet is.
Als er onderweg iemand een andere richting kiest of er vandoor wilt gaan, geef dat dan door aan de groep, zodat men die persoon niet gaat zoeken.
Het is een éérste vereiste dat je met héél véél goede zin aan de start verschijnt en dat iedereen er een leuke rit van probeert te maken.
Beter 10 regels in de hand dan met z'n allen aan de kant.
Dit is een regel die je alleen kunt lezen als je tussen de regels doorleest !
(ruimte voor een regel in de toekomst).
NAMENS MTC-HEERHUGOWAARD,
HEEL VEEL RIJPLEZIER,
©